За да отговорим на въпроса що е то сензорна интеграция, е редно първо да дадем повече пояснение за това що е то сензорика.
Всеки човек разполага с конкретен набор сетива, чрез които приема информация от околния свят. Това са зрение, слух, вкус, обоняние, усещане за допир, усещане за тялото (позиция, баланс, координация) и процесите, които протичат в тялото (глад, жажда, физиологични функции). Процесите, протичащи в мозъка, които ни позволяват да приемаме информацията чрез нашите сетива, както и осъзнаването и осмислянето на тези сигнали, се наричат сензорна обработка.
Сензорната обработка, интегрирането и организирането на сигналите, получени чрез сетивата ни, от тяло и околната среда, е процесът на сензорна интеграция. Сензорно-интегративните функции би следвало да се развиват като част от нормалното развитие на всяко едно дете. При някои деца обаче се наблюдава дисфункция на сензорната интеграция. Когато детето изпитва затруднения със сензорната интеграция, това се отразява на поведението му.
Всички понякога може да се почувстваме претоварени от някакъв сензорен стимул, например силна музика, ярки светлини, неприятни шумове. Може на моменти да се чувстваме преуморени и претоварени. Но това често е кратковременно явление и не се отразява на ежедневното ни функциониране в дългосрочен план. Когато говорин за зензорно-интегративна дисфункция, тези затруднения са дългосрочни и оказват негативно влияние върху ежедневието и обучителните способности.
Сензорно-интегративната дисфункция може да засяга само едно от сетивата, но може да е засегната и повече от една от сензорните системи. Сензорно-интегративната дисфункция се отнася до проблем с обработката на сензорната интеграция. Това е различно от сензорно увреждане. Загуба на слуха или загуба на зрението не са дисфункция на сензорната интеграция, това е увреждане.
Сензорно-интегративната дисфункция често съпътства състояния като разстройство от аутистичния спектър, ХАДВ, ОКР, дислексия и други.
Всяко дете реагира на сензорна информация по различен начин. Сензорните проблеми са много сложни, тъй като сензорната система на детето може да бъде комбинация от свръхреактивна, недостатъчно реактивна или активно ангажирана.
- Защо мъжете предпочитат неангажиращи връзки?
- Самотните хора възприемат света по различен начин
- Гранично личностно разстройство
- Гоблен на ума: Бродиране с нишките на въображението
- Синдром на дефицит на внимание и хиперактивност
Автор: Лучия Таскова